maanantai 19. lokakuuta 2015

Lämmin Villaliivi

Talven tullessa olen yleensä herännyt vuodesta toiseen siihen tosiasiaan, ettei vaatekaapistani löydy lämmintä päällepantavaa. Näin siitä huolimatta, että olen melkoinen vilukissa ja nukun esimerkiksi villasukilla. Mutta kun tarpeeksi monta vuotta ihmettelee samaa asiaa, niin jossakin vaiheessa mieleen saattaa tulla tehdä asialle jotain... Joten pikkuhiljaa edistystä on alkanut tapahtua. Kesävaatteistahan tuo kaappi enimmäkseen pursuilee, koska ostointo iskee yleensä päälle keväällä - todistuksena siitä, että rakastamani kesä<3 on tulossa.

Aivan yksinkertaista ostaminen ei kuitenkaan ole. Käytän mieluiten neuleita, jotka saa auki edestä eli napillisia tai vetoketjullisia. Näin siitä syystä, että minun ei tarvitse varoa kampaustani ottaessani niitä yltäni :D. Samaa periaatetta noudatan myös valitessani itse tehtäviä neuleita. Joudun siis jättämään suuren osan neuleista kaupoissa huomiotta, puhumattakaan siitä, että kun etsit jotakin, niin silloin maa tuntuu kummasti nielleen etsimäsi... Ja jos jotakin löytyy, neuleen sopivuus onkin sitten eri juttu. Olenkin nykyään tehnyt niin, että kun sopiva löytyy, niin ostan useamman. 

Itse asiassa olen pienen ikäni ollutkin rilluttelija. Hyvännäköisyys ja mukavuus eivät ole mahtuneet pikkuiseen päänuppiini, vaan olen näyttänyt mieluummin hyvältä kuin on tuntunut mukavalta. Mutta viime aikoina nämä asiat ovat alkaneetkin näyttää soveltuvan myös yhdistettäviksi. Meikäläinenkin alkaa siis taipua vanhaksi ja mukavuudenhaluiseksi :D


Tämän työn olen aloittanut jokunen vuosi sitten, mutta sain viimeisteltyä sen vasta nyt. Olin olettanut, että minun pitäisi neuloa sivuille lisää leveyttä (erikoistahan se olisi ollutkin minun XS koollani), joten sitä paljon puhuttua motivaatiota tuli odotettua... Nyt kun sitten sen sain, huomasinkin, että ei tarvitakaan lisäleveyttä, koska neule venyy hyvin. Että näin... minullahan ei ole mikään kiire saada mitään aikaiseksi. Paremmin saan itse asiassa aikaiseksi, kun en ota stressiä siitä, että pitäisi saada jotakin aikaiseksi. Elämän paradokseja...

Oma mietintänsä oli aluksi se, että mitähän kokoa alkaisin tehdä. Koska S ja M koot oli yhdistetty saman koon alle (S-M), päättelin, että minun kokoni olisi varmaankin sitten 10-12 vuotiaat :D. Enpä ole ennen tehnyt sen paremmin helmi- kuin palmikkoneulettakaan, mutta niitä vain sitten tehtiin, eikähän ollut kovin vaikeaakaan. Ohjeessa ei ollut kuin yksi nappi ylhäällä, mutta itse halusin napit koko matkalle. Purin ja neuloin etukappaletta, jossa napinlävet ovat, useampaan kertaan, koska en saanut napinläpiä mielestäni hyville paikoille. Sinänsä työ valmistui nopeaan, koska lanka on paksua Svarta Fåretin 100% villalankaa Lovikkaa. Tämä päällä ei siis palele! Koneessahan tuota ei sitten voi pestä, joten se on yksi miinus, että joutuu käsipyykille. Oma ongelmansa oli sitten napin valintakin. Päädyin sitten lopulta ihan perusnappeihin, vaikka nyt on sitten ostettuna hieman erikoisempiakin versioita, jotka tietysti voin käyttää sitten johonkin muuhun työhön. (Ps.Ohjetta en voi valitettavasti kopioida tähän, koska olen sen ostanut KnittingRoom'ista ja tekijänoikeudet ovat heidän.)

2 kommenttia:

  1. Näyttää tosi kivalta ja lämpimältä:) Vilukissa olen itsekin ja mukavaa olisi näin syksyisin käsitöitä tehdä, mutta aika ei vain yksinkertaisesti tässä elämäntilanteessa riitä. Mutta,- tuollaisen haluaisin joskus itsekin neuloa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulta voit saada ohjeen kopion, kun joskus taas jaksat ja mahdollisesti haluat :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...